Różnorodność w praktyce. Żywa Biblioteka na UŁ

W DNA Uniwersytetu Łódzkiego wpisana jest różnorodność, a żeby o niej uczyć i ją promować na uczelni prowadzimy projekt DYWERS. Jednym z jego elementów była Żywa Biblioteka, która odbyła się w czerwcu w Pałacu Biedermanna.

W strategii naszej uczelni na lata 2021–2030 można przeczytać, że

Siłą Uniwersytetu Łódzkiego jest różnorodność, a fundamenty naszych działań to szacunek i zrozumienie dla odmiennych opinii i postaw, a także otwartość kulturowa i światopoglądowa tolerancja

Praktycznym wymiarem realizacji strategii jest prowadzony w tym roku projekt DYWERS, który zwiększa świadomość na temat różnorodności społecznej. Jego częścią stała się Żywa Biblioteka, czyli działanie wspierające prawa człowieka i dialog społeczny, podczas którego można było porozmawiać z osobami należącymi do grup mniejszościowych, marginalizowanych i dyskryminowanych.

Nazwa metaforycznie odwołuje się do prawdziwej biblioteki, lecz w tym przypadku odwiedzający (czytelnicy) mogli wypożyczyć Żywe Książki – czyli porozmawiać przez 30 minut z wybraną osobą, która w jakiś sposób nie wpisuje się w sztywne ramy społeczne, bywa poddawana silnej stereotypizacji, wykluczana bądź dyskryminowana.

rozmowy podczas Żywej Biblioteki

W sobotę (22 czerwca) w Pałacu Biedermanna goście Żywej Biblioteki mogli wybrać interesującą ich „pozycję” z katalogu, gdzie znajdowało się aż 14 Żywych Książek. Każda z nich dzieliła się swoim doświadczeniem i niepowtarzalną, często trudną historią do opowiedzenia historią.

Pełna fotorelacja z wydarzenia dostępna jest na uniwersyteckim Flickrze (przejdź do albumu)

Z kim można było się spotkać? Poniżej pełen katalog.

  • Osoba, która wyszła z kryzysu bezdomności;
  • Osoba niebinarna;
  • Młody autystyczny samorzecznik;
  • Dorosłe Dziecko Alkoholiczki: życie z syndromem DDA;
  • Mama osoby transpłciowej niebinarnej;
  • Osoba z ADHD;
  • Żyd;
  • Dziewczyna z systemu poza systemem;
  • Osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku;
  • Mama zastępcza (teraz już dorosłego) chłopaka z FASD;
  • Streetworkerka;
  • Zintegrowana Ukrainka;
  • Osoba z zespołem Tourette’a;
  • Osoba neurotypowa.

Piotr Rembowski udziela wywiadu

Piotr Rembowski (na zdjęciu powyżej), który koordynował tegoroczne wydarzenie, zauważa, że

Żywa Biblioteka stwarza możliwość spotkania z „innym”. Z kimś, z kim na co dzień nie mamy do czynienia, a przynajmniej tak nam się wydaje. Odwiedzający mogli skonfrontować swoje wcześniejsze uprzedzenia i czasami silnie zakorzenione stereotypy z prawdziwym człowiekiem. Każda Żywa Biblioteka jest nie tylko lekcją dla gości – tego typu spotkania są również okazją do refleksji dla samych Książek

Iryna, która była Żywą Książką pod tytułem „Zintegorwana Ukrainka”, mówi o swoim udziale w ten sposób

Dla mnie uczestnictwo w Żywej Bibliotece to przede wszystkim możliwość zapoznania się z ludźmi o otwartych umysłach i podzielenia się wartościami, które są mi bliskie. Żywa Biblioteka daje szansę, by zanurzyć się nie tylko w historię Książek, ale również w motywy czytelników, którzy chcą te Książki przeczytać

Żywa Biblioteka jest dobrą okazją do rozmawiania o tematach społecznych, które są widoczne w przestrzeni publicznej, ale rzadko podejmuje się w codziennych rozmowach. Dla mnie wartością dodaną tego wydarzenia jest wzajemna wymiana doświadczeń i uczenia się o tym, czego sama nie doświadczam lub czego nie rozumiem, a dostrzegam to w doświadczeniach innych

dodaje inna Żywa Książka.

rozmowy podczas Żywej Biblioteki

Żywa Biblioteka jest również okazją, by zaangażowani w organizację wydarzenia studenci zebrali nowe doświadczenia

Organizowanie takich wydarzeń jest bardzo istotne, ponieważ unaocznia, jak pokonywanie własnego dyskomfortu poszerza nasze spojrzenie na świat

mówi wolontariuszka Julia.

Myślę, że takich wydarzeń powinno być więcej, gdyż jest wiele osób, które powinny uczyć otwartości i empatii

dodaje współorganizator z ramienia UŁ.

Żywe Książki wraz z organizatorami

Żywą Biblioteka zorganizowano w ramach tegorocznej Fotofestiwalu, z którym Uniwersytet Łódzki współpracuje od przeszło dwóch dekad. Przedsięwzięcie koordynował student Piotr Rembowski, a razem z nim nad całością czuwali członkowie i członkinie Koła Naukowego Amerykanistyki i Mediów Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ.

Więcej informacji o inicjatywie DYWERS można znaleźć na stronie projektu (przejdź do strony projektu).

Redakcja i zdjęcia: Bartosz Kałużny (Centrum Komunikacji i PR UŁ)

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.