Regulamin profili UniLodz w mediach społecznościowych

Uniwersytet Łódzki jest dynamiczną wspólnotą, jesteśmy różni przez co mamy inne potrzeby i zainteresowania. Nasza społeczność to ponad 30 000 osób - oznacza to, że na UniLodz ciągle coś się dzieje!

Dla zachowania spójności komunikacyjnej oraz zapewnienia wsparcia i poczucia bezpieczeństwa wszystkim osobom będącym częścią naszej społeczności wprowadziliśmy regulamin profili UniLodz w mediach społecznościowych.

Po co nam regulamin?

Media społecznościowe to dynamicznie funkcjonujące platformy, skupiające szerokie grono odbiorców. Jako uczelnia dbamy o dobrostan naszej społeczności, chcąc zapewnić każdemu jej członkowi i członkini dostęp do informacji, z uwzględnieniem poszanowania ich poczucia bezpieczeństwa. 

Regulamin profili UniLodz w mediach społecznościowych określa ramowe zasady funkcjonowania jednostek UniLodz, jednostek działających przy UŁ, organów Samorządu Studentów i Doktorantów UŁ oraz innych podmiotów powiązanych z UŁ (stowarzyszeń, organizacji, w tym kół naukowych itp.) afiliowanych do UŁ oraz projektów realizowanych w ramach działalności Uczelni w platformach społecznościowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie służyć wsparciem zarówno osobom tworzącym kanały, jak i szerokiemu gronu odbiorców. 

Jakich platform dotyczy?

Wszelkie działania w sieci prowadzone przez członków społeczności UniLodz powinny być zgodne z misją i wizją UniLodz, jednocześnie nie naruszające zasad samych portali jak i nie zawierające treści naruszających dobre imię i wizerunek Uczelni. 

Regulamin dotyczy treści przeznaczonych do publikacji w mediach społecznościowych, w tym w szczególności na portalach: 

  • Facebook; 
  • Instagram; 
  • X; 
  • YouTube; 
  • TikTok; 
  • LinkedIn; 
  • Flickr; 
  • SoundCloud; 
  • Spotify; 
  • ApplePodcasts; 
  • Google Podcasts; 
  • Bluesky Social; 
  • Threads. 

Lista platform może zostać rozszerzona, jeżeli wcześniej zostanie zgłoszona przez uprawnioną do tego osobę. 

Konta w social mediach – krok po kroku

  1. Przed założeniem profilu społecznościowego upewnij się, czy jest to zasadne – często mniejsze kanały w mediach społecznościowych mają ograniczone zasięgi – czasem lepiej korzystać z istniejących już profili na poziomie jednostek lub/i centralnym;
  2. W tym samym czasie przygotuj wstępny plan komunikacji, zdjęcia profilowe/lub i w tle – zaplanowana komunikacja i odpowiednio przygotowany plan są bardzo istotne przy budowaniu profili społecznościowych. Takie podejście ułatwi początkowe etapy tworzenia społeczności. Pamiętaj: każdy portal kieruje się swoimi zasadami, ale wspólnym mianownikiem dla większości z nich jest oprawa graficzna. Odpowiednio przygotowane banery zwiększają atrakcyjność profili – jeżeli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie pisz: komunikacja@uni.lodz.pl 
  3. Wystąp do osoby upoważnionej regulaminem z wnioskiem o założenie profilu w mediach społecznościowych lub jeżeli masz takie uprawnienia zgłoś się bezpośrednio przez platformę HD. Zgłoszenia profilu dokonuje uprawniony pracownik UŁ za pośrednictwem systemu zgłoszeniowego UŁ (www.hd.uni.lodz.pl, zakładka WNIOSKI – INNE). 

Uprawnionym pracownikiem UŁ do dokonania zgłoszenia jest:

  • dziekan lub kierownik innej jednostki organizacyjnej UŁ (np. kierownik/ dyrektor jednostki pozawydziałowej, międzywydziałowej, ogólnouczelnianej);
  • kierownik podmiotu działającego przy UŁ,
  • pracownik UŁ, po uzyskaniu upoważnienia od dziekana lub kierownika jednostki organizacyjnej UŁ,
  • opiekun koła naukowego lub pracownik jednostki pełniący nadzór nad działającymi w UŁ organizacjami i stowarzyszeniami.
  1. Informacje, które powinno zawierać zgłoszenie znajdziesz w regulaminie profili UniLodz w mediach społecznościowych (między innymi: adres internetowy, nazwę medium społecznościowego, nazwę jednostki dla której zostanie utworzony profil; informacje o pracowniku UŁ upoważnionym do edycji i zamieszczania treści na profilu, informacje o osobach posiadających uprawniania do edycji i zamieszczania treści na profilu; informację o zamiarze zbierania danych osobowych, ze wskazaniem powodu i zakresu zbieranych danych).
  2. Osoba występująca ze zgłoszeniem zostanie poinformowana o jego przyjęciu/odrzuceniu. Poprawnie zgłoszone profile zostaną zamieszczone w Rejestrze profili UŁ w mediach społecznościowych prowadzonym przez Centrum Komunikacji Marki (www.uni.lodz.pl/czesc

Przykłady zbierania danych osobowych:

  • wskazanie w medium społecznościowym z imienia i nazwiska osoby, która działa w ramach koła naukowego i odniosła jakiś sukces;
  • podawanie w medium społecznościowym danych osobowych lub innych danych identyfikujących użytkowników tworzących koło naukowe,
  • publikowanie zdjęć i filmów zidentyfikowanych osób,
  • przeprowadzanie konkursów w mediach społecznościowych, które wiążą się ze zbieraniem danych osobowych oraz publikowanie ich wyników,
  • tworzenie ankiet w mediach społecznościowych, które wiążą się ze zbieraniem danych osobowych.

Są to sytuacje, w których w różny sposób będą zbierane i wykorzystywane dane osobowe, w tym wizerunek osób.

Usuwanie treści niepożądanych z profili UŁ w mediach społecznościowych

Osoba pracująca, studiująca lub doktoryzująca się w UŁ upoważniona do edycji i zamieszczania treści na profilu UŁ w mediach społecznościowych jest odpowiedzialna za prowadzenie regularnych przeglądów treści udostępnionych na profilu. W przypadku stwierdzenia, że doszło do naruszenia zasad określonych w regulaminie lub innych przepisów, należy niezwłocznie usunąć treści.

Co się stanie, kiedy nie zgłoszę profilu (nawet tego, który został już opublikowany)? 

Profile znajdujące się w mediach społecznościowych, a niewystępujące w rejestrze, o którym mowa w § 3 regulaminu, nie stanowią profili UŁ w mediach społecznościowych. Oznacza to, że ich adresu nie będą umieszczane na materiałach uniwersyteckich oraz nie będą oznaczane w komunikacji w ramach platform. 

Profile UŁ w mediach społecznościowych, utworzone przed wprowadzeniem regulaminu, powinny zostać zgłoszone do rejestru profili UŁ w mediach społecznościowych, zgodnie z opisaną procedurą w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie (najpóźniej o końca maja br.)


Opracowanie: Centrum Komunikacji Marki